مرز مبهم خواندن و نخواندن
پییر بایار در کتابی با عنوان «چگونه درباره کتابهایی که نخواندهایم حرف بزنیم؟» تعاریف مرسوم و متداول از مفهوم مطالعه را به چالش میکشد. او با استناد به آثار متعدد و به کمک تجربههای زیستهء خود نشان میدهد مواجهه ما با دنیای کتابها به مراتب پیچیدهتر از آن است که به نظر میرسد. به نحوی که شکل معمول و متعارف مطالعه - که به معنای خواندن یک اثر از ابتدا تا انتهاست - نه چندان ممکن است و نه چندان مطلوب. او با نگاهی هرمنوتیکی به مقوله مطالعه تاکید میکند حتی اگر کتابی را خط به خط بخوانیم، باز هم نمیتوانیم با اطمینان ادعا کنیم آن اثر را خواندهایم. زیرا ... ادامه در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا).